Види порушень звуковимови
Порушена вимова звуків у дітей до 4-5 років вважається нормою і називається фізіологічним або віковим формуванням звуковимови. Дитина 5-6-річного віку згідно норм повинна оволодіти правильною та чіткою вимовою всіх звуків рідної мови.
Існує декілька видів порушень вимови звуків у дітей.
Відсутність звука
Під час вимови слів дитина може пропускати певний звук. В такому випадку при багаторазовому повторі слова чується неточний голосний звук, інколи йотований (морозиво – мо-и-озиво, чи мо-йо-зиво), або ж звук пропускається повністю (мо-о-зиво). Під час вимови свистячих і шиплячих звуків такий голосний замінник супроводжується певним придихом та шумом. Дитина може пропускати звук як на початку слова, так і в середині та в кінці слова.
Заміна звука
У мовленні дитина замість одного звука вимовляє чіткий та правильний інший звук. Наприклад, замість [р] промовляє звук [л] (риба - либа).
Існують заміни звуків, різних за участю голосу – оглушення звуку (зуби - суби), а також заміни звуків, різних за твердістю та м’якістю – пом’якшення звуку (тато - тятьо).
Спотворена звуковимова
У даному випадку замість правильного звуку дитина вимовляє такий, якого немає у фонетичній системі рідної мови. Наприклад, звук [ш] може вимовляти як неточний (спотворений, міжзубний) звук [с], або дитина вимовляє горловий звук [р].
Якщо відсутність та заміну звуків можна віднести до вікових порушень звуковимови (до 5-річного віку дитини може самостійно оволодіти правильною звуковимовою), то спотворена вимова звуківне проходить з віком і тому необхідно якомога раніше проконсультуватися з логопедом.
Якщо Вашій дитині 5, або навіть 6 років, а у неї зберігаються неточності у звуковимові, не зволікайте! Не варто сподіватись, що дитина "виговориться" чи "переросте"... Консультація логопеда допоможе вчасно виявити мовленнєві порушення та успішно їх подолати!
Вправи для перевірки звуковимови вдома
- Дитина повинна повторити слідом за дорослим певний звук в ізольованій позиції (тобто окремо, наприклад, протягнути звук [с]).
- Наступний крок – дитина повторює за дорослим слова, в яких вказаний звук знаходиться в різних позиціях (на початку, в середині, в кінці слова (сани, оса, ананас, космонавт, слива і т.д)).
- Якщо дитина неточно вимовляє ізольований звук, необхідно спочатку поставити їй цей звук, а лише потім закріпити його вимову у мовленні. В такому випадку краще звернутися за порадою чи допомогою до логопеда. Якщо ж дитина ізольовано вимовляє звук правильно, а в словах – дефектно, необхідно цей звук автоматизувати
- Якщо дитина раніше вимовляла звук дефектно, окрім автоматизації, звук необхідно ще й диференціювати.